25 Ocak 2013 Cuma

LAHANA SARMASI



Bir zamanlar pek sevmezdim kendilerini.Sonradan sever oldum.Sevmiyordum çünkü kıymalıydı tadına baktıklarım. Bodrum' da zeytinyağlısıyla tanışana kadar da anlayamadım suçlunun kıyma olduğunu.Nedense ben pek yakıştıramadım lahana ve kıyma tadını birbirine.Ama zeytinyağlısı nefisti, evlere şenlik bir şeydi.İçine cömertçe eklenen nanesiyle pek bir ferahtı.Yani tam benlikti.Valide hanım yapardı bize de düşerdi büyükçe bir tabak.Bir ara gelmez oldu o güzelim lezzet evimize.Bunu mu yapamayacaksın dedim kendi kendime ve sıvadım kolları lahana hanımı hazırlamaya...Bundan 4-5 yıl önce.Sonuç: bir türlü sarılamayan lahanalar : ( kimisi parçalanıyor, kimisi odun gibi...Uğraştım uğraştım...sinir oldum.Ama saramadım bir türlü.Ben de tencerenin dibine serdim lahana yapraklarını, üstüne iç harcı serpiştirdim ve bu şekilde börek yapar gibi yaptım yemeğimi.Tadı çok güzeldi ama benim için bir başarısızlıktı.O günden sonra tekrar denemedim.Ta ki perşembe gününe kadar.Perşembe günü meşhur Yalıkavak pazarından sarmalık lahana  aldım.Doğru malzeme eşittir güzel yemek değil mi ama.Lahanalar da çeşit çeşit.Sarma için olanı ayrı, turşu için olanı ayrı, salata için olanı ayrı...Bunu pazarcım söyledi.Üstüne hafifçe parmaklarıyla bastırdığında esneyebileni sarmalık olanıymış.Bu sefer başardım...gerçekten...çok güzel oldu...baksanıza fotoğraflarına:)Keşke tadına da bakma şansınız olsaydı.Artık geçelim mi tarife?


Malzemeler

- 1 adet orta boy sarmalık lahana
- 2 su bardağı pirinç
- 1 adet iri soğan
- 100 ml domates püresi ( 1 domatesin rendesi ya da 1 yemek kaşığı salça)
- 1/2 demet maydanoz
- 1/4 demet dereotu
- 1/ 2 demet taze nane
- 1 çay kaşığı pul biber
- 1 tatlı kaşığı karabiber
- 1 çay kaşığı kuru nane
- tuz
-  2 yemek kaşığı zeytinyağı


Yapılışı 
  1. Öncelikle lahanayı yapraklarına ayırarak yıkayın.Büyükçe bir tencerede lahanayı haşlamak için kaynar su  hazırlayın.Lahana yapraklarını 3' erli guruplar halinde haşlayın.Ancak yapraklar şeffaflaşmadan sudan çıkarmalısınız ki sararken parçalanmasınlar.
  2. Soğanı yemeklik doğrayın ve zeytinyağı eklediğiniz tavada kavurun.
  3. Domates sosunu tavaya ilave edin.Kaynayınca yıkamış olduğunuz pirinçleride ekleyip kavurmaya devam edin.
  4. Maydanoz, dereotu ve naneyi ince ince kıyıp pirinçli malzemeye ekleyin.Karıştırıp ocağı kapatın.
  5. Tüm baharatları da ekledikten sonra sarmayı pişireceğiniz tencerenin dibine lahananın sert kısımlarını yerleştirin.
  6. Her lahana yaprağının ortasındaki sert kısmı bıçak yardımıyla kesip çıkarın.Böylece bir yaprakdan 2 parça elde etmiş olacağız.Ben o parçalarıda tekrar 2' ye veya 3' e böldüm.Bu lahana yapraklarının büyüklüğüne ve sizin kendi kanaatinize kalmış.
  7. Lahana yaprağının içine 1 tatlı kaşığı iç malzemesinden koyup ister benim gibi, istersenizde üçgen şeklinde sarabilirsiniz.
  8. Tüm lahanaları sardıktan sonra tencerenin üzerine az zeytinyağı gezdirin.Tencereye lahanaların üstünü geçmeyecek kadar su ekleyip orta ateşte pişmeye bırakın.
  9. Sıcak ya da ılık (benim tercihim ılıktan yana) servis yapın.Afiyet olsun.

Yazar caferengigul.blogspot.com

6 yorum:

  1. eşimin en sevdiği sarmadır ...
    ellerine sağlık canım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler.
      Sevilmeyecek gibi de değil hani:)

      Sil
  2. Çok severim,ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
  3. Ellerine sağlık. Kalem gibi çok güzel sarmışsın. Ben de lahana sarmasını zeytinyağlı olarak daha çok seviyorum. Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet zeytinyağlı daha bi güzel oluyor.Teşekkürler.
      Sevgiler.

      Sil